Telecomproviders worden steeds flexibeler

Het moet eenvoudiger worden voor consumenten om hun bel-, sms- en datategoed mee te nemen naar een volgende maand. Deze uitspraak deed Minister Kamp van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. De Minister gaat de telefoonproviders oproepen om meer abonnementen aan te bieden waarbij het ongebruikte beltegoed niet vervalt.

Oproep Minister Kamp

Kamp stelt in zijn brief dat consumenten meer keuze moeten krijgen. Momenteel hebben ze namelijk amper de keuze om hun beltegoed naar een volgende maand mee te nemen. “De telecommarkt is een dynamische markt, waar de ontwikkelingen snel gaan”, schrijft Kamp. “Ik ben er dan ook niet toe genegen direct naar het wetgevingsinstrument te grijpen om het meenemen van bel-, sms- en datategoeden te regelen.” Volgend jaar volgt er een evaluatie, mocht er dan nog steeds te weinig keuze zijn, dan volgt alsnog wetgeving.
Gelukkig zijn er interessante en positieve ontwikkeling op het gebied van abonnementen, waarbij klanten onbeperkt gebruik kunnen maken van bundelwijzigingen. Klanten kunnen op dit moment al bij meerdere providers eenvoudig online hun bundel aanpassen, waardoor de houdbaarheid van de genoemde tegoeden en de keuze om het bundeltegoed naar een volgende maand mee te nemen een steeds minder grote rol speelt. Dit komt doordat klanten niet meer vastzitten aan bundels met te hoge tegoeden.

Cijfers bevestigen een trend

Cijfers van Simyo over het afgelopen jaar laten een opvallende trend zien. Mensen switchen steeds vaker de bundel. In één jaar tijd heeft de provider meer dan 66.000 bundelwijzingen doorgevoerd. Tevens blijkt dat meer dan 30.000 klanten minimaal één keer zijn of haar belbundel heeft aangepast en dat 11.000 klanten minimaal één keer zijn of haar databundel heeft aangepast gedurende het afgelopen jaar. Slechts één procent van de klanten wijzigt meerdere keren de bundel in een jaar.
Er is geen groot verschil tussen mannen en vrouwen. Binnen het totale aantal wijzigingen werd namelijk 58% van de aanpassingen doorgevoerd door een man en 42% door een vrouw. Iets meer dan de helft van de klanten kiest in het geval van Simyo voor een hogere bundel en 75 procent van de klanten gaan voor één stap omhoog of omlaag. Een duidelijke trend is het verlagen van de bundel naar de goedkoopste sim only bundel tijdens de vakantiemaanden om kosten te besparen.

Eenvoudig wijzigen

Simyo is een goed voorbeeld van de verbeterde en groeiende flexibiliteit van telecomproviders. Ze biedt klanten op dit moment al diverse mogelijkheden aan om hun sim only abonnement naar eigen inzicht aan te passen. Meer dan voldoende opties voor handen om de abonnement aan te passen aan het huidige of toekomstige gedrag en verbruik.
Simyo maakt het voor haar klanten gemakkelijk om dergelijke bel- of sms-bundelwijzigingen door te voeren. Via de Mijn Simyo app en webportal heeft men altijd toegang tot de huidige status van het abonnement. Wijzigt er iets in het bel-, sms- of internetgedrag dan kunnen de bundels maandelijks gratis naar boven of beneden worden aangepast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *