Compensatie na 4 uur telecomstoring

Minister Henk Kamp van Ecomische Zaken stelde eerder deze maand voor om telecomproviders wettelijk te verplichten een vergoeding aan te bieden bij een storing van langer dan twaalf uur. De Tweede kamer wil dat de getroffen klanten al na vier uur worden gecompenseerd.

Internet en bellen net zo belangrijk

Bij stroomstoringen hebben consumenten na vier uur al recht op een compensatie. “Internet en bellen zijn net zo belangrijk. Dus maak de termijn bij een internet- en telecomstoring ook vier uur”, zegt D66-Kamerlid Kees Verhoeven.

Voorkomen van een telecomstoring

De partijen hopen dat telecomproviders op deze manier gemotiveerd worden om er alles aan te doen om storingen te voorkomen. Het CDA vindt de compensatie na vier uur een goed idee, maar wil wel een uitzonderingen maken voor situaties waar sprake is van overmacht.

Extra beltegoed? Nee dank u

PVV-lid Reinette Klever vindt dat providers bij een telecomstoring een vergoeding in euro’s op de rekening van de klant moeten terugstorten. “Veel mensen hebben helemaal geen behoefte aan extra beltegoed. Waardoor deze vergoeding helemaal geen verschil maakt voor de consument.

De vergoeding

De compensatie zal niet zo groot zijn, maar voor de providers kan het er behoorlijk inhakken. De vergoeding is namelijk afhankelijk van de prijs van het abonnement van de klant. Zo heeft een klant bij een storing recht op ten minste 1/30 van de maandelijkse abonnementskosten. Deze compensatie zal elke dag toenemen, in het geval dat de storing nog niet is verholpen.

Huidige situatie

Momenteel kunnen telecomproviders nu al een compensatie voor hun klanten aanbieden en en een compensatieregeling in hun voorwaarden vastleggen. Dit is echter nog niet verplicht. Naast een teruggave van het abonnementsgeld kan de provider er ook voor kiezen om extra beltegoed aan te bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *